
Privacy
Voor een goede behandeling is het noodzakelijk dat er een dossier wordt aangelegd. Het dossier bevat aantekeningen over jouw gezondheidstoestand en gegevens over de behandelingen.
Ik doe mijn best om jouw privacy te waarborgen. Dit betekent onder meer dat ik;
- zorgvuldig omgaan met jouw persoonlijke en medische gegevens;
- ervoor zorgen dat onbevoegden geen toegang hebben tot jouw gegevens;
- Als jouw behandelende therapeut heb ik als enige toegang tot de gegevens in jouw dossier. Ik heb een wettelijke geheimhoudingsplicht (beroepsgeheim);
- De gegevens uit jouw dossier kunnen ook nog voor de volgende doelen gebruikt worden:
- Om andere zorgverleners te informeren, bijvoorbeeld als de therapie is afgerond of bij een verwijzing naar een andere behandelaar. Dit gebeurt alleen met jouw expliciete toestemming.
- Voor het geanonimiseerde gebruik tijdens intercollegiale toetsing (supervisie/intervisie).
Als ik vanwege een andere reden gebruik wil maken van jouw gegevens, dan zal ik je eerst informeren en expliciet jouw toestemming vragen.
Klachten
Hoe vervelend ook, het kan voorkomen dat een cliënt ontevreden is over de behandeling van zijn vaktherapeut en een klacht wil indienen. Als vrijgevestigde vaktherapeut ben ik lid van een aangesloten beroepsverenigingen Vaktherapie Nederland en is het reglement klacht – en tuchtrecht Federatie Vaktherapeutische Beroepen van toepassing.
Wie kan een klacht indienen?
Iedereen die rechtstreeks betrokken is bij de gegeven behandeling en hierover niet tevreden is, kan een klacht indienen.
Wat doet de Klachtencommissie?
De klachtencommissie behandelt binnengekomen klachten en bekijkt of de betreffende therapeut zich gehouden heeft aan de Beroepscode of andere normen die op de beroepsuitoefening van toepassing zijn. De commissie kan disciplinaire maatregelen opleggen als de betreffende therapeut zich strijdig met de normen heeft gedragen.
Waar kun je een klacht indienen?
Stuur een mail naar klacht@vaktherapie.nl of een brief naar Vaktherapie Nederland, Fivelingo 253, 3524 BN UTRECHT met contactgegevens, een omschrijving van de klacht inclusief plaats en tijdstip en gegevens van de therapeut waar het om gaat.
Of voer je klacht in bij het NIBIG Solidariteitsfonds-Wkkgz Contact – NIBIG Geschillencommissie (nibig-geschillencommissie.nl). Zij nemen deze klacht binnen één week in behandeling. Er wordt door hen contact opgenomen met jou voor eventuele aanvullende informatie. Daarnaast wordt de werkwijze van de klachtenbehandeling uitgelegd.
Heb je nog vragen
Wees welkom en laat het me weten!
Bel +31 (0)6 28689098 of vul het contactformulier in.